Wat motiveert jouw?

mo·ti·va·tie(de; v; meervoud: motivaties)

  • Beweegreden, drijfveer

Iedereen kent het wel, elk jaar nemen we ons op 1 januari massaal voor om dan nu echt te gaan sporten. De kilo’s van de feestdagen mogen er tenslotte weer af! De eerste stap, bijvoorbeeld lid worden van een sportschool, wordt nog wel gemaakt. De eerste week ben je nog enthousiast en maak je er maximaal gebruik van. Je voelt je goed en energiek en de tweede week ga je er weer tegen aan. De derde week begin je jezelf af te vragen, waarom doe ik dit ook al weer? De vierde week ga je nog maar één keer, want het kost me toch veel vrije tijd. De kilo’s zijn er nog niet af en ja die tijd hè… Je zo goede voornemen is al weer van de baan. De motivatie is totaal verdwenen.

Wellicht zijn er zo nog veel meer voorbeelden op te noemen. Een voornemen hoeft nog niet te zeggen dat het ook wordt uitgevoerd. Motivatie om te gaan sporten en vooral te blijven sporten is van groot belang. Sommige mensen gaan wel sporten en andere weer niet. Er zijn echte sportfanaten en andere vinden het gewoon leuk om te sporten. Elke sporter heeft zijn eigen motieven wat aan de basis ligt van iemands sportbeoefening. Wat zijn jouw beweegredenen of wat is jouw drijfveer?

Binnen de sportpsychologie spreken we van twee verschillende vormen van motivatie, namelijk intrinsieke motivatie en extrinsieke motivatie. Het woord intrinsiek zegt het wellicht al, je motivatie komt dan van binnen uit. Extrinsiek is het tegenovergestelde, motivatie komt van buitenaf. Ik geef jullie een voorbeeld. Wanneer iemand intrinsiek gemotiveerd is gaat men sporten met de reden er voldoening en tevredenheid uit te halen. Extrinsiek gemotiveerde personen sporten omdat ze er bijvoorbeeld een prijs mee kunnen winnen of erkenning en waardering door anderen. Grof gezegd doe je het dus voor jezelf of voor een ander. Je kunt je voorstellen dat intrinsieke motivatie een positievere invloed heeft op jou. Wanneer de motivatie uit jezelf komt, heeft dit een blijvend karakter. Je bent dan ook niet snel geneigd om te stoppen met sporten. Extrinsieke motivatie kan je helpen, maar heeft vaker een negatieve invloed op het sporten. Wanneer jij bijvoorbeeld sport omdat het moet van je ouders, de dokter enzovoort, ben je sneller geneigd om te stoppen met sporten. In de self-determination theory wordt dieper ingegaan op de begrippen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Mocht je dus nog meer willen weten hierover, aarzel dan niet en vraag het me.

Wat is nu de boodschap van vandaag? Wanneer je op 1 januari besluit te gaan sporten, bedenk dan eerst eens waarom je dit wil gaan doen. Doe het niet om er mooi uit te willen zien, maar om voldoening eruit te halen. Dat resultaat komt er dan wel, maar het resultaat mag niet de reden zijn om te gaan sporten. De kans dat je het dan volhoudt is vrij klein. Sporten is goed voor je, dat weet iedereen, dus hoe mooi is het als je er voldoening uit haalt!

Voor nu wens ik iedereen hele fijne feestdagen toe, geniet van deze mooie tijd. In het nieuwe jaar ben ik er weer! Aansluitend op dit onderwerp ga ik dan in op hoe doelen stellen je kan helpen te motiveren.

0 Comments

Leave a reply

CONTACT

Je kan ons mailen .

Sending

Copyright © Vrouwsportief. All rights reserved.

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account