Nederland, een echt fietsland, fiets jij al mee?

Nederland staat bekend om meerdere dingen. Hierbij kan je denken aan kaas, klompen, molens, tulpen, maar zeker ook aan fietsen. Er zijn maar weinig landen waar net zoveel wordt gefietst als in Nederland. Wij Nederlanders fietsen niet alleen recreatief, maar ook functioneel. Velen van ons gaan met de fiets naar het werk of school.

Als je de statistieken er bij pakt, zie je dat Nederland maar liefst 18 miljoen fietsen telt. Dat is ongeveer 1 fiets per inwoner. Eén van de redenen van het hoge aantal fietsen in Nederland is dat ons land vrij vlak is en de afstanden tussen dorpen en steden ook klein is.

Ook heeft Nederland een zeer goed fiets-netwerk, wat het fietsen veilig en snel maakt. De fietspaden zijn duidelijk gemarkeerd, hebben goed straatwerk, zijn goed verlicht en breed genoeg om met z’n tweeën naast elkaar te fietsen.

De aanschaf van een fiets varieert van enkele honderden tot in de duizenden euro’s. Goedkope fietsen zijn meestal standaard uitvoeringen zonder veel poespas. Dit uit zich in een standaard fiets met een terugtraprem, zonder versnellingen, echt basic dus. Maar ruim voldoende om jaren fietsplezier mee te hebben.

Heren- of damesfiets?

Tegenwoordig heb je damesfietsen in verschillende categorieën, van mountainbikes tot racefietsen. Deze fietsen zijn speciaal aangepast aan de eisen van een vrouw, maar wat zijn nu precies de verschillen tussen een heren- en een damesfiets?

Het grootste verschil is dat een damesfiets een ander vorm frame heeft. Het frame heeft een veel lagere instap ten opzichte van een herenfiets. Een damesfiets heeft geen, of een verlaagde strang (de buis tussen het stuur en het zadel). Dit komt oorspronkelijk doordat vrouwen vaak rokken droegen, dit vergemakkelijkte de opstap namelijk.

Het volgende punt wat anders is, is de hoogte, breedte en plaats van het stuur. Vrouwen hebben in het algemeen kortere armen dan mannen, dus het stuur zit meer richting het zadel. Dit voorkomt dat vrouwen meer voorovergebogen op een fiets zitten.

Naast het feit dat fietsen beter voor het milieu is dan het gebruik van de auto, de trein of het vliegtuig, vinden veel Nederlanders het grootste voordeel van fietsen dat je nooit in de file staat. Je zult af en toe voor een rood stoplicht staan, maar voor de rest zal je geen vertraging met de fiets hebben.

Love to Ride

Er bestaat zelfs een App genaamd “Love to Ride”. Deze App kan je aanzetten als je op de fiets zit en registreert je woon en werk verkeer. Hiermee kan je een bedrijfscompetitie meedoen en zijn diverse prijzen te winnen. Welk bedrijf krijgt de meeste werknemers op de fiets, of welke werknemer is een echte kilometervreter? Er zijn aparte prijzen voor grote en kleine bedrijven.

Je kunt meedoen op een persoonlijke titel, maar misschien zijn er meer collega’s die mee willen doen. Iedereen kan zich afzonderlijk via de app aanmelden en je kan in je profiel aangeven waar je werkt.

 

 

 

 

0 Comments

Leave a reply

CONTACT

Je kan ons mailen .

Sending

Copyright © Vrouwsportief. All rights reserved.

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account