Een beetje geluk?

ge·luk (het; o)

  • gunstige loop van omstandigheden; voorspoed: hij heeft altijd geluk boft altijd; van geluk mogen spreken veel geluk hebben
  • aangenaam gevoel van iem. die zich verheugt

Elk keer twijfel ik weer om een lot te kopen. Zou ik dit keer het geluk hebben en de hoofdprijs winnen? Een kleine kans dat ik de hoofdprijs win en ik besluit dan ook om het lot niet te kopen. Maar hoe zit dat in de sport? Bestaat in de sport zoiets als geluk hebben? Je hoort het regelmatig van coaches en sporters; ‘je moet een beetje geluk hebben’. Soms heb je bijvoorbeeld het geluk dat je wind mee hebt als je op je fiets zit. En soms moet je het geluk hebben dat je geen pech hebt, zoals een lekke band. Dan is er ook nog de vraag, kun je geluk afdwingen? Allemaal interessante vragen waar je je over kan buigen. Zo aan het begin van februari wil ik het echter over iets anders hebben, namelijk hoe sporten jouw gelukkig kan maken!

Het is weer zover, wat waren jouw goede voornemens voor 2016 een maand terug? Een vraag die je vast is gesteld zo aan het begin januari. Misschien heb je wel gezegd; ‘ik ga dit jaar echt eens sporten’. Om je van dit voornemen te overtuigen vertel ik jouw enkele redenen waarom je nu écht eens moet gaan sporten. Want gelukkig zijn, dat willen we allemaal wel toch?

Onderzoeken naar sport en ons welbevinden is vooral gedaan in het kader van het behandelen van psychische stoornissen. Volgens onderzoek van NEMESIS (2009) is sporten goed voor de lichamelijke gezondheid en bevorderlijk voor de psychische gezondheid. Het blijkt dat sporters 1,5 keer zo’n kleine kans hebben op een psychische stoornis. Daarnaast blijkt het ook nog eens dat de kans dat sporters een nieuwe stemming of angststoornis ontwikkelen wel 1,5 tot bijna 2 keer kleiner is dan bij ‘niet’ sporters. Tijdens de donkere dagen vinden we het wellicht wel eens moeilijk om de deur uit te gaan, maar doe dit dus toch!

Een interessant boek is die van Jan Auke Walburg getiteld ‘Mentaal vermogen – investeren in geluk’ (2008).

In zijn boek beschrijft hij dat er meer dan 20 overzichtsstudies zijn gedaan naar de invloed van fysieke activiteit op stemming. Uit deze onderzoeken concludeert hij dat regelmatig fysiek actief zijn voor een groter welbevinden zorgt. Dat niet alleen, het gaat samen met minder angst, minder depressie en een betere stemming. Fysiek actief bezig zijn heeft daarnaast nog effect op je slaap (beter slapen), je gevoel van eigenwaarde gaat omhoog, je bent minder gevoelig voor stress en je functioneert cognitief beter. Nog meer redenen om fysiek actief bezig te zijn!

 

Sonja Lyubomirsky ( 2008) geeft aan dat je een activiteit moet proberen te vinden die bij je past.

Daarbij is het van belang om te werken aan doelen die persoonlijk bevredigend zijn. Werken aan doelen die je zelf hebt gekozen brengen waarschijnlijk meer geluk dan doelen die je niet vrij hebt uitgekozen. Volgens haar zijn er drie verklaringen waarom lichamelijke activiteit mensen gelukkiger maakt. Ook zij noemt het gevoel van eigenwaarde, de mogelijkheid dat lichamelijke activiteit ‘flow’ oplevert en dat als je de lichamelijke activiteit ook nog eens samen uitvoert met anderen dit je de gelegenheid biedt voor sociale contacten.

 

Denk er eens over na, welke sport maakt jouw gelukkig?

Vroeger als kind heb ik aan vele verschillende sporten gedaan. Elke zondag in de winter ging ik bijvoorbeeld trouw met mijn vader naar de schaatsbaan om daar 2 uur rondjes te schaatsen. Wat maakte mij dat gelukkig. Nu word ik wel eens opgeslokt door de drukte en neem niet de tijd om ook eens te genieten van het bewegen. Ik heb voor mezelf dan ook besloten om meer te gaan bewegen. Pak eerder de fiets en loop een rondje met de honden, ook dat is bewegen. Je hoeft niet naar de sportschool om fysiek bezig te kunnen zijn. Bekijk ook jouw levensstijl eens kritisch en bedenk waar jij extra kan bewegen. Vrouwsportief staat voor samen bewegen, dus neem die stap en ga samen eens wandelen of fietsen met anderen. Ik weet het zeker, dit maakt jouw zeker gelukkiger!

Wil je direct beginnen? Lees dan de mogelijkheden voor ondersteuning van Marit hier http://vrouwsportief.nl/wanneer-heb-jij-voor-het-laatst-zelf-geinvesteerd-sport-nu-met-hulp-van-marit/

 

0 Comments

Leave a reply

CONTACT

Je kan ons mailen .

Sending

Copyright © Vrouwsportief. All rights reserved.

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account